Search

نقد و بررسی فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»

نقد و نقد فیلم جذاب «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»

کارگردان: روح الله حجازی

بازیگران:

حمید فرخ نژاد، مهتاب کرامتی، امید روحانی و ابراهیم حاتمی کیا

خلاصه جریان :

مردی به منظور پیشرفت شغلی، به هم راه همسر وو فرزندش به تهران مسافرت و مدتی در هتلی مجلل اقامت می کنند. در طول این مسافرت اتفاقاتی زندگی خصوصی این زوج را درگیر چالش های مختلف می نماید .

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی

دومین تولید و ساخته ی بلند روح الله حجازی، روایت گر ناملایمت ها نزاع های ریز و درشت در زندگی خصوصی آقا و خانم مهراد است. این کارگردان خیلی جوان در سال ۱۳۸۶ و با فیلم جالب “در بین ابرها” سیمرغ بلورین فیلم جالب های اول را در جشنواره ی فیلم دیدنی فجر به دست آورد و بعد از آن راهی جشنواره های خارجی بسياري شد. اما بخش اعظم کار او را در سال های اخیر می توان به عنوان تهیه و تولید کننده و کارگردان تله فیلم جالب های بی شمار پی گرفت.

برخلاف فیلم دیدنی اول او که حال و هوایی جنگی داشت، زندگی خصوصی آقا و خانم میم نشانگر ی پوست اندازی خانواده ی مبوسیله در میانه ای از سنت و مدرنیته است. هرچند این طی طریق از سنت ها به نوگرایی زندگی مدرن شهری اولا دست مایه ی فیلم جالب های بسياري بوده و دوما گوشه ها و جهات گوناگونی است، اما مقوله ی شک در زندگی زناشویی امری است که پیش تر از این، کم تر شاهد آن بوده ایم. شروع فیلم جذاب بر بستر نزاع بین سنت و مدرنیته شکل می گیرد و در یکی از سکانس های آغازین فیلم دیدنی به وفور شاهد تقبیح رفتارهای آوا (با گیم مهتاب کرامتی) توسط شوهرش محسن (با گیم حمید فرخ نژاد) هستیم که در موارد متعددی با کلام یا رفتار از آوا می خواهد شرایط زندگی نو را درک کرده سعی نماید مثل زن امروزی! رفتار نماید . اما عنصر شک از همان ابتدا با جریان در می آمیزد. گواه این امر پنهان کردن تکه کاغذی است بوسیله آوا که اتفاقا با اکت های عجیب اغراق شده سعی در بازنمایی هرچه بیش تر آن دارد.

به بیان دیگر بیش از آن که فیلـم بخواهد صرفا گذار از سنت را پر رنگ نماید ، از اول تکلیف بیننده را روشن می نماید ؛ یعنی عنصر شک را به شکلی واضح وارد فیلم جذاب نامـه می نماید تا مخاطب بداند با محیط ی شک آلود و دیوارهای بلند بی اعتمادی مواجه است. این شک زمانی بیش تر به جان فیلم جذاب می افتد که آوا همچنین مخفی کردن کاغذ (پنهان کاری)، به شدت به ارتباط ها اس ام اس ها اساسا گوشی موبایل محسن مشکوک است و مدام راجع به مکالمات، قرارها و گفت و گوهایش او را به شکلی وسواسی بیمارگونه وپرسش پیچ می نماید .

تا این جای کار بد نسیت می تواد داستانی بکر از آب در بیاید. اما بازی های ناامید کننده و خط داستانی بی سر و ته تمام چیز را به هم می ریزد. اصلا معلوم نیست ریشه ی این شک آوا کجاست؟ این شک آن قدر شدید است که نمی توان خانواده ای را با این میزان بی اعتمادی و یک فرزند ۱۰ ساله تصور کرد. به بیان آسان این شک آوا نسبت به همسرش کاملا روی هواست ابدا باور پذیر نیست و مخاطب دائما جهت قبولاندن این میزان کیفیت از بی اعتمادی با درگیر است. حوادث فرعی سر جای نیستند فیلم جذاب نامـه شبیه اتومبیل صفر نو صفر کیلومتر است که تمام اجزای آن از هم باز شده داخـل جعبه گذاشته شده اند انسجام درونی به تبع آن کشش اصلا در فیلـم شکل نمی گیرد.

به علاوه بازی ها بسیار زیاد ضعیف اند. حتی برچسب ابراهیم حاتم کیا به عنوان یکی از اسطوره های بی تکرار فیلـم های دفاع مقدس نمی تواند کارساز باشد و اتفاقا گیم تصنعی، بی روح، نچسب رقت انگیز او درست پاشنه ی آشیل فیلم جالب می شود. هرچند حمید فرخ نژاد، همان فرخ نژاد مستمر است و ظرافت و ریزه کاری خاصی در بازی اش دیده نمی شود مثل همـواره بالاتر از مبوسیله ایفای نقش می نماید . هم چنین اوج کج سلیقگی در انتخاب مهتاب کرامتی است برای نقش آوا که هرچند چهره ی زن نگران و متلاطم را می تواند با خود داشته باشد، ولی اصلا در قاب فیلم جذاب جا نمی گیرد و برگی می شود بر عدم خوب یت اکت و گیم در زندگی خصوصی آقا و خانم میم نهایتا بازیگر خردسال نقش پارسا (با گیم امید روحانی) که نقشش اساسا به طور بالقوه فاقد ریزه کاری های ویِژگزینشه پیش بینی شده بود.

اما همچنین گیم های نه چندان دل چسب، شخصیت پردازی های ضغیف آزار دهنده است. اما فرد محسن به مراتب اوضاع بهتری دارد، ولی درمورد آقـای دکتر (با بازی ابراهیم حاتمی کیا) به ویژه آوا با کاستی های زیاد رو به رو هستیم. هرچند همان گونه که ابتدا بیان شد، شخصیت ها کاملا نشانگر ی گروه های فکری اجتماعی معین ی می باشند ، اما درمورد آوا به ویژه از تیپ چیزی فراتر نمی رود بدتر آن که همان تیپ نیز درست رسا در نیامده است.

ضمن آن که بی دقتی های در فیلم جذاب مشاهده می شود که به شدت روی مغز بیننده رژه می رود.سکانس تعقیب آوا بوسیله محسن به شدت دم دستی آماتور است؛ هرچند به لحاظ جریان گویی نقطه ی عطف بسیار زیاد مهمی به شمار می آید، ولی از لحاظ تهیه و تولید شدیدا ضعیف است. هم چنین است برخي نماها؛ جهت مثال جایی که محسن دستپاچه به دنبال آوا تمام هتل را زیر رو می نماید و دست انتها با ی به ریخته به اتاق برگشته و می خوابد، پس کات و محسن با ولوم تلفن از خواب بیدار می شود و حتی گره ی کرواتش کوچک ترین نقصی ندارد!!!

اما بایستی انتها بندی فیلـم را یکی از برجسته ترین بخش های آن دانست. از لحاظ قاب بندی و نما، عینا شبیه نماهای آغازین است؛ با این فرق که دعوای شدیدی بین زن و شوهر شکل می گیرد آوا با گریه اتومبیل را ترک می نماید ، محسن به دنبال او پیاده می شود فرزندشان پارسا که به شکلی نمادین در صندلی عقب شاهد این بگو مگو هاست، فقط نظاره می نماید . در واقع انتها بندی فیلم دیدنی نشان می دهد که شاید تغییر بسياري در ظاهر خانواده ی مهراد نسبت به شروع سفر رخ نداده، اما هسته ی زندگی آن ها زلزله ای بزرگ پس لرزه هایی ویران گر را به خود خواهد دید.

در مجموع زندگی خصوصی آقا خانم میم البته اگر چه از لحاظ درون مایه یک اتفاق جدید به شمار می آید. مردی که از همسرش می خواهد لبـاس های جذاب بپوشد تا با کلاس! جلوه نماید ، زنی که به هوای حفظ آبروی همسر!، ناگهان با آرایـش غلیظ وارد جمع می شود مرد در دوگانگی بین تایید و تقبیح دست و پا می زند حتی گفت گوهایی که هرچند در زندگی خصوصی هرکسی می تواند پیش آمده باشد ولی شنیدن آن در قالب یک فیلم جذاب تلویزیون ی ایرانی نسبتا کم سابقه است. اما بایستی قبول کرد به شدت در حق پتانسیل فیلـم ، درون مایه و محتوا اجحاف شده و اثری که می توانست به خاطر بکر بودن – حداقل در تلویزیون ایران – اثری رفیق داشتنی مانا باشد، به فیلم زیبا ی پایین تر از میزان متوسط نزول کرده است ابه احتمال زیاد لا این بیش از تمام می تواند هشداری باشد جهت روح الله حجازی که پرکاری اش در تله فیلـم ها، احتمال دارد نگاه سینمای ی او را در تولید و ساخت از عمق به سطح نزدیک کرده است.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *