Search

تاریخچه برند نایک

تاریخچه برند نایک

در این مطلب سعی داریم تا شما عزیزان را با تاریخچه برند نایک بیشتر آشنا کنیم.در ادامه این نوشته به برخی نکات مفید در رابطه با برند سازی میپردازیم.

Image result for nike brand

edris-ac.com

تاریخچه برند نایک

شرکت نایک در سـال ۱۹۶۴ توسط فیل نایت دونده و مربی اش بنا گذاشته شد.وقت ی که وی دانشجوی کارشناسی ارشد بازرگانی در دانشگاه اتنورد بود تصمیم به راه اندازی یک شرکت تولید کفش های ویژه دو گرفت.نایک که در ابتدا از کارگران ارزان قیمت ژاپنی استفاده میکرد استراتژی خود را روی قیمت پایین گذاشته بود.در آن وقت بازار در دست آدیداس بود اما نو آوری همه چیز را تغییر داد و نایک رادر مسیر در دست گرفتن کل بازار قرار داد.برای مثال در سـال ۱۹۷۹ مدل نایک ایر که برای پاشنه کفش ها زیر سازی ویِژه ای داشت را به بازار عرضه کرد.در دهه ی ۸۰ نایک از شیوه های بازار یابی که شرکت هایی مثل آئودی یا فیات استفاده میکردند سود میبرد.یعنی ابداع نام های تجاری ویژه مه هر کدام دارای خصوصیات ی ویِژه خود بودند. مثل پگاسوس در ۱۹۸۸ و ایرمکس در ۱۹۸۷٫ بعد نوبت به نایک ایرجوردن رسید.مایکل جوردن کخ خود یک سوپر برند شناخته شده بود یکـی از مبلغتن بنیادی نایک شد.ایـن روز ها تایگر وودز که به مدد نایک پردرآمد ترین ورزشکار تاریخ شدهو به جوردن پیوسته است .

تبلیغات و بازاریابی نایک

امروزه پارت اعظم بودجه بازاریابی نایک صرف پشتیبانی از تورنمنت های جهان ی یا صرف همایت از ورزشکاران انفرادی مثل رونالدوی برزیلی می شود .اما همواره تضادی اجتماعی برای نایک وجود داشته است . ایـن که در حالی که شرکت به دلیل وجود قوت کار ارزان کارخانه خود را در کشور هایی مثل اندونزی و ویتنام بنا مینهد آیا درست هست میلیونها دلار به چند ورزشکار بدهد؟ آیا منصفانه هست در حالی که حقوق کارگران اندونزی در حدود روزی ۸۰ سنت هست ۲۰ میلیون دلار به صورت سـال انه به مایکل جوردن پرداخت شود. ایـن شرایط و گرانی کالا های نایک غضب ی را بین ساکنان آمریکاو که بازار بنیادی نایک هستودامن زده است . قصه هایی مثل کتک زدن نوجوانی که نایک ایر بر پا داشته و در روی ریل راه آهن رها شده بود نفرت عمومی از نایک را نشان می‌دهد.تا جایی که خود فیل نایت اذعان کـرده که وی بد نام ترین فرد بین صاحبان کالاست . اما ایـن اعتراضات در نهایت به نتیجه رسیده اند و شرکت زندگـی کارگرانش را ارتقا داده و به مسئولیت های اجتماعی خود بیشتر دقت می‌نمایـد .

ورود نایک به عصر بازاریابی جدید

در اصل نایک مثل اکثر برند های اسطوره ای از خواب غفلت بیدار شده و به عصر نوین بازاریابی پا گذاشته است . عصری که دیگـر نمیتوان پیغام را با بزرگنمایی بیش از میزان و به دور از واقعیت به نمایش گذاشت.حالا دوربین های تلوریونی به داخل کارخانه های نایک راه میابند و مستند سازان در کارخانه ها محیطی امن و تمیز را مشاهده مینمایـن د که کارگران با رضایت و خشنودی در حال کار کردن می باشند.به بیانی نایک عضویت در شرکت تضامنی صنایع پوشاک را که گروهی تولید کننده اند که در مورد کارخانه های خارج از خاک آمریکا مطابق با آیین نامه های داخلی عمل مینمایـن د پذیرفته است . ایـن شرکت اصولا دستمزد کارگران آسیایی اش را بالا برده و شرایط کار را بهبود بخشیده است . و متعهد شده که هیچ کارگر زیر ۱۸ سـال ی را برای کار در کارخانه های تولید کفش خود استخدام نکـرده و به کار نگمارد.

 اسم نایک به معنای الهه ی بالدار پیروزی

اسم نایک از نام الهه ی بالدار پیروزی گرفته شده و فروشگاه های نایکوکه مشهور به نایک تاون می باشند وبه طور متوسط ۳۰۰۰۰ فوت مربع فضا دارند و د رحال حاظر ۱۳ نایک تاون در آمریکا و ۴ نایک تاون در سطح بین المللی وجود دارد.ایـن فروشگاه همین طور فروشگاه های نایک گادس که مختص زنان ورزشکار هست در اکتبر ۲۰۰۱ راه اندازی کرده است .

 شعار تبلیغاتی نایک چیست؟

شعار تبلیغاتی”تنها انجامش بده” در موفقیت نوین نایک بسیار اثر گذار بوده است . د رواقع استراتژی تجاری و بازاریابی تهاجمی نایک اکثرا با رفتار تهاجمی تیم های ورزشی مقایسه می شود .”تنها انجامش بده” در موفقیت نوین نایک بسیار اثر گذار بوده است . در واقع استراتژی تجاری و بازاریابی تهاجمی نایک اکثرا با رفتار تهاجمی تیم های ورزشی مقایسه می شود .

برند , برند سازی , برند تبلیغاتی , برند جهانی , برند اشخاص مشهور , برند لوکس , برند عام , برند سرمایه گذار , برند کارفرما

“تنها انجامش بده” تنها جمله ای تبلیغاتی نبوده بلکه فلسفه کاری نایک هست.بدبری در ایـن مورد میگوید “ایـن شعار یک تریبون وسیع رابطه ی به وجود آورد که با آن میتوانستیم نسبتا با هر کسی سخن بگوییم”.

با کار نایک بحث اسپانسرینگ از میزان تصور قبلی خود فرا تر رفته و ایـن شرکت حامی بزرگترین رویداد های ورزشی و بزرگترین ترین ستارگان ورزشی هست.ایـن ستارگان تنها چهره هایی خندان نبوده وسفیران برند میباشند که منفعل نبوده و فعال اند.

ارزش برند نایک بسیار بالهست و فلش منحنی آن مثل نوشته شکسته‌ی کوکاکولا و قوس‌های مک‌دونالد یکـی از قابل‌شناسایی‌ترین لوگوهای روی زمین هست که توانسته از همه‌ی تهدیدات موجود جان سـال م به دربرد و به حیات خود به‌عنوان رهبر بازار ادامه دهد.حالا به نظـر می‌رسد تا وقتی که ایـن برند به استرس ‌های فعالان حقوق بشر دقت کـرده و به مشتریان و کارکنان ارزش می‌دهد در اهمیت نامی تجاری که فوق بشری بوده و ایده‌ای را عرضه می‌نمایـد باقی خواهد ماند.

رمز و رازها مسائل پیچیده و غیر قابل دسترسی نیستن اگه قبول ندارید یکـی یکـی با پیش میریم.

۱٫ خودمون و شخصیت و ضمیر خودمون رو بشناسیم.

۲٫ در مقابل جامعه چه مسئولیتی داریم ایـن موضوع را معین و در گفته هامون بهش اشاره کنیم.

۳٫ ایـن که دیگـر ان در مورد شخصیت ما و کار ما چه می گویند چه خوب وچه بد !

۴٫ عادات حرکتی ما یا همـان صدای بدن body language در وقتی که شما حرف نمی بکنید .

۵٫ آداب کلامی و رفتاری شما.

۶٫ ظاهر فردی شما ایـن که برای مثال همواره تیره می پوشید یا خیر و…..

خوب ایـن ها که مسائل آسان ای هستن ولی برنامه ریزی برای ایـن مسائل کمی مساله و ممکن است در ابتدای کار کمی زمان گیر باشه که به نتیجش می ارزه. اما برای برنامه ریزی در برندسازی شخصی و یا فردی شیوه هایی به ذهنم میرسه که به اون‌ها اشاره می کنم.

لیستی از چیزهایی که فکر می‌کنید دیگـر ان رو جذب میکنه ساخته بکنید .
کوشش کنید تجربه و مسائل ی رو که سبب توانایی شما شده فهرست بکنید و حتما بصورت کتبی یاد داشت بکنید .
از خودتان تعریف داشته باشید ایـن که چه کسی می باشید و به چه چیزی علاقه دارید و چه فرق ی با دیگـر ان دارید و در چه کاری پیشرفته هستین و در چه کارهایی تبهر دارید.
ایـن که دیگـر ان در مورد شما چی میگن را برای دیگـر ان به زبان بیارید.
داستـان زندگـی تونو بنویسید ولی کوتاه که بتونید در مسائل ی که لازمه ازش استفاده بکنید دقت بکنید که مثل رزومه نشه
یه سایت شخصی ایـن روزا بسیار میتونه کمک کنه فیس بوک و … بقیه جاها بد نیست!
یه کارتی که معین ات شما شیوه نوشته شده باشه درست بکنید یعنی چاپ بکنید
از یک سری عبارات و یا تکیه کلام معمول استفاده بکنید
از مدیران و اشخاص مشهور الگو برداری بکنید که بسیار جواب میده

و چند چیز دیگه که بسیار با ارزش نیست اما چگونگی تهیه برند فردی یا شخصی با دونستن ایـن چند مورد درست نمیشه تمرینو گذشت زمانو درست و خطاها و همین طور داشتن علم برندسازی لازمه که من کوشش میکنم تو مقالات و نقدهای دکتر برند ایـن علم را به زبان آسان ولی علمی رونق بدم.

منبع




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *